Dragi
prijatelji,
u
sljedećih mjesec dana kompletan sadržaj bloga prelazi na novu internetsku
stranicu – www.vinskeprice.com
Molim
vas da memorirate adresu stranice!
Hvala
na povjerenju,
Željko
Garmaz
Vinske
priče
+385916400527
Prije rata u
bivšoj nam zajedničkoj državi jedno od najtraženijih vina bio je
vranac Pro Cordem iz
Crne Gore. Ne, nije greška, taj sjajni vranac uistinu je na etiketi
imao gramatičku grešku i naziv je bio pogrešno upisan, a kao takav
i ostao u pamćenju svih koji su ga voljeli. Sjećam se briljantnog
eseja kojeg je u BH-danima o tom nazivu napisao novinar i prevoditelj
Sinan Gudžević. Podsjetio nas je Sinan u tom tekstu kako su "zaludo
ljudi koji znaju latinski povremeno pisali ili telefonirali
titogradskom i podgoričkom Kombinatu da valja napisati Pro
Corde, zalud obrazlagali da predlog pro
ide s ablativom, da ne ide s akuzativom, da je bruka živa da takav
natpis na onakvom vinu ide u bijeli svijet, da je pravilno, eno na
primjer, kao u one grupe sarajevske Pro Arte".
- Ama u redu, nepravilno je, to smo shvatili, no sad se narod na to naviknuo, a i onaj kalup u štampariju bi trebalo promijenit, a to nije lak proces, milioni etiketa su u opticaju, razumijete li? A to vam, bogomi, više i nije latinski, to se sad otcijepilo od svakog jezika, to je Prokordem, odgovarali su iz Plantaža 13. jul, ponosni na svoje najpopularnije vino.
Sličan razgovor sam i ja nedavno vodio s
Domagojem Buhačom, uvijek mladim vinarom iz Iloka, koji se može
pohvaliti da je napravio hrvatski pandan crnogorskom Pro
Cordemu. Naime, čudesni chardonnay kojeg je
napravio u samo 500 boca i kojeg se već može proglasiti ponajboljim
hrvatskim izdankom vina od te sorte, na etiketi je opisan kao vino
koje je odležalo na svojem talogu te, tako, nastalo SUR
LIES metodom.
- Domagoj, zar ti nije ono "s" viška?
- Ma, jest greška, ali provjerio sam i vidio da se cijeli taj proces može pisati i sa "s". Dakle, bila greška ili ne, SUR LIES ostaje na etiketi i neću ništa mijenjati. Uostalom, više od 500 boca je planulo u dva tjedna, a to je najvažnije, odgovorio mi je Domagoj.
Kao i svaki put kad bih ga nazvao
telefonom ili došao u Ilok, Domagoja sam uvijek nalazio u –
podrumu. I uvijek bi se naljutio kad bih ga oslovio s "gospodine"...
- Kakav sam ti ja gospodin kad nisam vidio sunca ni sam ne znam koliko dugo!? I znam da ćeš mi prvo slikati dlanove. Evo ti ih, slikaj, premda bi ti bilo bolje pričekati nekoliko tjedana dok ne okonča maceracija. Onda ćeš vidjeti kako ruke znaju dobiti pravu boju.
Domagojev Chardonnay
Sur Lies je i prvo njegovo vino koje je
utočio u burgundski tip boce s kojom nije baš najsretniji.
- Htio sam malo ozbiljniji chardonnay, bogato vino, a ispao je fin, kremast... Takva vina trebaju ići u nešto drukčije boce. I tu se meni stvorio veliki problem, jer sam se namučio kako ih složiti u košaru gdje je vino trebalo još malo odležati. Kad sam ih sve složio shvatio sam da sam bolje znao složiti drva od toga, za slaganje u košari ove boce su katastrofa. Inače, ovaj malo ozbiljniji chardonnay, za kojeg smo grožđe brali tri i pol tjedna kasnije od uobičajenog, odležao je prvo pola godine u novim drvenim bačvama.
Domagoja sam upoznao kao beskrajno
samozatajnog vinara nimalo pohlepnog za novcem. Neki bi rekli da su
mu se negdje na putu izgubili očevi hercegovački korijeni iz
okoline Širokog Brijega. Kad god bih ga upitao, primjerice, zašto
su mu merlot i cabernet sauvignon 40 kuna, odgovorio bi mi: "Meni
je to dovoljno, ako ti hoćeš platiti više – slobodno plati!"
Nakon nekoliko godina merlot je, ipak, poskupio na 47 kuna, a i ovaj
njegov novi čudesni Chardonnay Sur Lies
dosegnuo je za njega astronomsku cijenu od 60 kuna. I kao takav,
Domagoj je još uvijek vinar čija vina su definitivno najbolja
vrijednost za novac.
O DOMAGOJU BUHAČU
PROČITAJTE I PRIČU KOJA JE OBJAVLJENA U KNJIZI VINSKE PRIČE:
Zbog njega se
Ilok prepoznaje i po merlotu
Ne znam koliko sam puta telefonski zvao Domagoja Buhača, vrlo strastvenog vinara iz Iloka, i ne znam je li se još dogodilo da nije odgovorio iz – podruma! Zadnji put kad smo se čuli, vjerojatno je i njemu bilo smiješno spomenuti podrum te je u svom crnohumorskom stilu rekao da je – "dva metra ispod zemlje"! Nekoliko dana kasnije, našalivši se na svoj račun, poslao mi je neku fotografiju koju nisam najbolje razaznao. Kad sam mu odgovorio da ne shvaćam fotografiju, napisao je: "Da ne kažeš da sam svaki put u podrumu, evo dokaza da znam biti i ispod traktora"!
Domagoj Buhač
je sjajan dečko. Beskrajno samozatajan i nimalo pohlepan za novcem.
Neki bi rekli da su mu se negdje na putu izgubili očevi hercegovački
korijeni iz okoline Širokog Brijega. Kad god bih ga upitao zašto
mu, primjerice, merlot i cabernet sauvignon koštaju četrdeset kuna,
odgovorio bi mi: "Meni je to dovoljno, ako ti hoćeš platiti
više – slobodno plati!"
Mrzi fotografiranje i spreman je uvući se i skriti u prazan tank dok mu se ne zajamči da fotoaparat nije vraćen u torbu.
Mrzi fotografiranje i spreman je uvući se i skriti u prazan tank dok mu se ne zajamči da fotoaparat nije vraćen u torbu.
Često
spominjem da sam u vinsku čaroliju bijelih vina ušao zahvaljujući
rajnskom rizlingu Juliusa Stipetića iz Iloka. No, u Iloku je i
krivac za moju zaljubljenost u crvena vina. Pretpostavljam da
pogađate da je riječ o Domagoju Buhaču i njegovom merlotu.
Sjećam
se da smo prvi put kad smo se sreli dugo pričali o medijskoj
zapostavljenosti iločkih vinara. Domagoj se žalio da nema rješenje
za medijsku izolaciju unatoč brojnim zlatnim medaljama koje je
osvajao na vinskim festivalima. Skroman, vječno skrušenog pogleda u
pod, čak se našalio rekavši da Buhačima ne pomaže ni što ih u
poslu savjetuje veteran Iločkih
podruma i vrbnički
zet, sada već legendarni enolog i eksperimentator Marinko Vladić,
koji je prije nekoliko godina na dno Jadrana spustio dva kaveza s po
tristo trideset butelja pjenušca Valomet
i pustio ih dozrijevati nekoliko mjeseci na dubini od trideset metara
i temperaturi od dvanaest stupnjeva.
- Marinko je moj ujak! No, izgleda da ni on nije preporuka da nas se posjeti, "požalio" se Ivan.
Naravno,
Domagoj je ponosan što svake godine proda sve što napravi i upravo
to smatra najvećom pohvalom svojim vinima. A to nisu male količine
– Domagoj obrađuje dvadeset hektara vinograda, a podrum je
kapaciteta sto tisuća litara. U povijesti vinarsva iločkog kraja
ostat će zabilježeno da je upravo Domagojev otac, Ivan Buhač,
1998. godine bio prvi među privatnim malim vinarima Podunavlja koji
je počeo buteljirati svoja vina.
Domagoj ne
skriva da mu je ujak Marinko od malih nogu bio i ostao uzor.
- I kad me upućivao na pranje bačve, znao sam zašto to moram raditi i nije mi bilo teško. Od svoje petnaeste godine sam u ovome poslu i znam što hoću, priča Domagoj koji je, preuzimajući od oca Ivana sve poslove u svezi s vinarijom, odmah u asortiman uvrstio i crna vina, koja ranije nisu pravili i koja nisu bila karakteristična za podneblje posebno po tramincu i zelenom silvancu.
Kupio je 31
drvenu bačvicu i vrlo brzo uslijedili su rezultati.
- Merlot je postalo naše najtraženije vino!, priča Domagoj.
Njegov merlot
postao je nešto kao "best buy". Uistinu se nigdje za takvu
cijenu, četrdeset kuna, nije mogao naći tako kvalitetan merlot.
- Moja računica mi govori da me ta cijena zadovoljava. Ne trebam uopće povećavati cijenu, priča Buhač.
Premda je
maštao o nešto ozbiljnijoj proizvodnji likerskog vina, kao jedini
na istoku Hrvatske, zasad se s tim svojim snovima pritajio. Napravio
je simboličnih pedeset litara likerskog vina od traminca, berba
2008. godina, i zasad se kušanju tog nektara tek rijetki mogu
pohvaliti.
Kad je
napravio svoj prvi rosé od cabernet sauvignona, svjestan male
količine od proizvedenih tek sedamsto litara, Domagoj je rosé
napunio u litarske boce, a kupcima besplatno darivao onih 0,25
litara, koliko je već razlika između butelje i litarske boce.
Cijena – tipična Domagojeva, 40 kuna!
Možda je na neko vrijeme odustao od likerskog vina, ali je zato napravio Slatko vino, a to je, u stvari, atipična kasna berba koja je zbog izuzetne koncentracije šećera postala pravi – slatkiš. I svi su za tim poludjeli osim, naravno, Domagoja koji je i to vino namjerio prodavati za, pogađate, četrdeset kuna.
Možda je na neko vrijeme odustao od likerskog vina, ali je zato napravio Slatko vino, a to je, u stvari, atipična kasna berba koja je zbog izuzetne koncentracije šećera postala pravi – slatkiš. I svi su za tim poludjeli osim, naravno, Domagoja koji je i to vino namjerio prodavati za, pogađate, četrdeset kuna.
Posljednji
put vidjeli smo se nekoliko dana prije njegova odlaska u dolinu
Neretve, gdje je s prijateljima iz Iloka trebao veslati u velikoj
lađi od Metkovića do Ploča. Bio je odlučan da poprave rezultat od
godinu dana ranije, kad su 23. stigli na cilj. I uspjeli su, bili su
22. Rad u vinogradu, koliko god bio naporan i težak, ipak je lakši
od veslanja Neretvom! A i lakše je napraviti vrhunsko vino nego
pobijediti na Maratonu
lađa.
Nema komentara:
Objavi komentar